Může ženám 40+ pomoci vhodná výživa?

Leden 18, 2024

Ing. Ivan Mach, CSc.

"Změnami ve výživě lze oddálit nástup přechodu, zpomalit jeho průběh a zredukovat některé nepříjemné příznaky."

Pro ženy ve věku 40–55 let, kdy jejich vaječníky postupně snižují tvorbu estrogenů, jsou typické změny menstruačního cyklu, které nakonec vyústí až do ztráty menstruace. Protože estrogeny mají značný ochranný efekt, bývá jejich nedostatek až ztráta důvodem některých zdravotních rizik a obtíží během přechodu i po něm.


V tomto období mohou mít ženy např. více problémů s trávením (zejména se zácpou), které lze řešit zvýšením konzumace vlákniny (luštěniny, zelenina, celozrnné cereální výrobky), jejím doplňováním v suplementech (psyllium) a dostatečným pitným režimem, v němž převažuje voda.

Po čtyřicítce se u žen objevují návaly horka a zvýšené pocení, což lze omezovat také dostatečným pitným režimem (voda s citrónem), dále redukcí příjmu soli (hlavně z uzenin, konzerv a polotovarů) a kávy. Také vzrůstá riziko srdečně-cévních chorob jako aterosklerózy a hypertenze, kdy se ve stravě doporučuje postupně nahrazovat nasycené tuky (máslo, sádlo) nerafinovanými rostlinnými oleji, konzumovat více tučných mořských ryb (losos), lněného semínka, chia a pohanky.

Na místě je podpora těchto změn ve výživě užíváním kapslí s omega-3 tuky z ryb a dále kolagenu, rutinu a dalších bioflavonoidů (např. hesperidin a qercetin) zvyšujících pružnost cév. Využití kolagenu a jeho regeneraci v organismu podporuje užívání vitaminu C. Zvyšování hladiny cholesterolu u žen 40+ lze držet na uzdě užíváním doplňku stravy s extraktem z červené (fermentované) rýže

V této periodě klesá schopnost vápníku ze stravy vázat se do kostí, čímž roste riziko osteoporózy a artrózy. Vstřebávání vápníku lze samozřejmě podpořit pohybem, tj. větším zatížením kostí, konzumací zakysaných mléčných výrobků a sardinek, redukcí kávy a fosfátů (z coly a tavených sýrů), které vstřebatelnost vápníku snižují, suplementací kombinace vitaminů D3 a K2 a užíváním hořčíku. U žen s počínajícími artrotickými změnami kloubů se častěji vyskytuje jejich ztuhlost a bolesti. Tady vedle pohybu a cvičení pomohou zejména doplňky stravy s tzv. kloubní výživou (obvykle chondroitin, glukosamin, kolagen), která působí také protizánětlivě.

Úbytek estrogenů často vede k psychické labilitě. Zde prospívá konzumace černých fazolí, fermentovaných sojových potravin (miso, tempeh) nebo extraktů z nich, prodávaných v lékárně. U žen se snižuje jejich metabolický obrat, což vede k nižší míře využití tuků, které se pak mohou ve vyšší míře ukládat zejména na hýždích a stehnech. Tady kromě pravidelného pohybu a cvičení pomůže, když ženy do pitného režimu zařadí zelený čaj, popř. doplněk stravy s extraktem ze zeleného čaje. Protože nárůst tukové hmoty současně znamená riziko vzniku nadváhy a úbytku svalové hmoty, vyplatí se přebudovat jídelníček ve prospěch kvalitních zdrojů živočišných (libové maso, vejce, fermentované mléčné výrobky) i rostlinných bílkovin (luštěniny, ořechy, semena), a to zejména na úkor škrobů z bílého pečiva a cukru ze slazených nápojů a sladkostí. Cvičící ženy mohou svoji svalovinu podpořit užíváním tzv. větvených aminokyselin (BCAA) a proteinových koncentrátů zejména do 1 hod po cvičení.

Když žena zpozoruje první příznaky klimakterických změn, měla by na ně preventivně reagovat, tj. stále si udržovat pohybově aktivní životní styl, hlídat si tělesnou hmotnost, aby výrazně převažovala aktivní tělesná hmota (svaly, kosti) nad uloženými tuky a omezit potraviny, s nimiž má negativní zkušenosti, pokud jde o vznik nadváhy nebo trávicích problémů. Pokud užívá léky, které přispívají k tzv. zpomalení metabolismu (léky při hypotyreóze, antidepresiva), může lékař zvážit jejich omezení nebo náhradu.

Změnami ve výživě a používáním vybraných doplňků stravy lze tedy oddálit nástup přechodu, zpomalit jeho průběh a zredukovat některé nepříjemné příznaky.


Autorem článku je Ing. Ivan Mach, CSc.

Ing. Ivan Mach, CSc.
poradce pro výživu a životní styl, sportovní dietolog

Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze. Je autorem mnoha titulů knih, překladů, odborných publikací, článků, skript a přednášek. Působí jako lektor řady kurzů, je odborným garantem certifikovaných kurzů výživových poradců Nutris a je známým popularizátorem fitness a zdravé výživy.


TIP FEMARELLE:

Pokud pociťujete první příznaky menopauzy/premenopauzy, může Vám pomoci Femarelle Rejuvenate 40+ s fermentovaným sójovým extraktem DT56 obohaceným o biotin a vitamin B2.

Femarelle Rejuvenate je doplněk stravy pro ženy 40+, určený na počáteční fázi a změny, které provází hormonální nerovnováhu přicházející s věkem. Ač jde o přirozený cyklus v životě ženy, je možné se nepříjemných změn včas vyvarovat a tělo připravit.

Užívejte si plnohodnotný život v dobré kondici v každém věku. Vaše tělo Vám péči vrátí.

Díky obsahu patentované účinné látky DT56a, Biotinu a Vitamínu B2 pomůže Femarelle Rejuvenate získat psychickou pohodu, lepší spánek, více energie, elasticitu pokožky a vlhkost vaginální sliznice.

 


,,Začněme o sebe pečovat, naše tělo nám za pár let poděkuje."

-Femarelle-


Anti-aging
pro vaše tělo!

Přemůže menopauzu a zkrotí hormonální bouři!

Zpomalí stárnutí
a posílí vaše tělo!